Ugrás a menühöz Ugrás a tartalomhoz
2012. május 26., szombat - Fülöp, Evelin

Critical Mass - tényleg, miért identitáskérdés a bringázás?

PZL
2009. szeptember 22.  10:42
A kerékpár sokak számára a legfontosabb közlekedési eszköz, a falusiak a biciklivázon viszik haza a malacnak a tápot a darálóból, biciklivel mennek a temetőbe, egy nagy színes műanyag vödörrel, mely tele van olyan vágott virággal, ami nem ment el a piacon, gyerekek bringával mennek iskolába, tiszta sor.

A bicikli nagyon fontos eszköz, csak diszkóba nem jó vele menni, mert ha összeszedsz egy lányt, nem olyan jó úgy hazakísérni, hogy melletted ott zörög egy cajga. A városi kerékpározás is hasonlóan fontos, annyi különbséggel, hogy mondjuk Pesten nem visz az ember tápot a disznónak, mert a városból hatóságilag ki vannak tiltva a disznók. Ahogy a traktorok is. 

A biciklisek szerencsére nincsenek kitiltva, nyugodtan tekerhetnek, persze, csak ha imádják az életveszélyt. Mert kerékpáron nyomulni az autók között életveszély. Ahogy életveszély kismotoron is. Életveszélyes az is, ha nem kötöd be magad, amikor autózol. Tehát kijelenthetjük: közlekedni veszélyes, kerékpárral pedig különösen az. 

A bringások tehát joggal hívják fel a figyelmet a problémáikra, arra, hogy folyton leszorítják őket, hogy évente számos futár leli halálát, stb. És ha csak örömünnepelni akarnának, mert jó együtt, akkor nyugodtan lezárhatják az Andrássy utat. Lezárják a futóversenyek miatt is, miért ne lehetne lezárni akkor, amikor ők akarnak kurjongatva bringázni, végre egymás mellett, nem egymás mögött, mint falun, aratáskor, amikor a kombájnok miatt jórészt az árokban kötnek ki. Legyenek bringás vonulások, szokjunk hozzá a karneválokhoz. New Yorkban szinte minden héten van karnevál. Tök oké. 

Persze, néhány lábjegyzettel el lehet látni ezt a Critical Mass vonulást. Az autósok, a Nagy Közös Ellenség, tényleg bunkók, tudja ezt minden gépjárműtulajdonos, még a tényleg bunkók is. Nem indexelnek, ha sávot váltanak, stb. Arról nem beszélve, hogy amikor letették a jogsijukat, közel sem volt annyi kerékpáros, mint most, és az oktatójuk sem mondta el nekik, hogy figyeljenek a bringásokra kanyarodáskor, mert ott éppenséggel bicikli sáv is van…
Nem baj, ha az autós társadalom tudomásul veszi, hogy vannak kerékpárosok is. Tiszta sor. Kellenek tehát autóutak. Ezt ugyebár Demszkyvel is megbeszélhetnék, hisz a főpolgármester irányában igen jó az érdekérvényesítő képességük, hisz Demszky és ugyebár Kóka és a közlekedési miniszterek felismerték a bringásokban rejlő szavatszerzési potenciált, ezért ezek a politikusok jórészt elmennek riszálni magukat ezekre a rendezvényekre, ahol fűt, fát és bicikliutakat ígérnek, melyekből jórészt nem lesz soha semmi. Szegény bringások, rútul becsapták őket! Pedig ők úgy bíztak Demszkyben, úgy bíztak Kókában! 

Bringa-ügyhöz még egy apró lábjegyzet. Nem annyira tudományos megfigyelésen, mint inkább személyes tapasztalaton alapuló észrevétel: tíz bringásból nyolc átmegy a piroson, nem jelzi kicsi kezével hogy kanyarodni kíván. Magyarul: nem közlekednek szabályosan, persze, nekik lehet, nem okoznak balesetet. Nos, amikor egy autós kikerül egy bringást, azt jórészt úgy teszi, hogy átmegy a vele szembeni sávba, amivel nem egy esetben egy ütközést is megreckéroz, szóval a bringás öntudat mellé társulhatna némi felelősségvállalás és KRESZ-ismeret is. 

Egyébként meg tök jó, hogy ennyi bringás van a városban, ne csak lovas nemzet legyünk, hanem bringás nemzet is, legyen még több kerékpárút, tök evidens, mindenki ezt szeretné, ebben abszolút konszenzus van a társadalomban. Már csak azt nem értem, miért kell identitáskérdést csinálni a kerékpározásból. A bicikli tök jó dolog. Az autó is. Pestiesen szólva: ez ennyi.

Hozzászólások

18 hozzászólás

túlélő  2009. szeptember 22.  11:58

Azért identitáskérdés, mert nincs más megoldás. A városi autózásnak vége, nemcsak Pesten, de Párizsban, Londonban, Madridban is. Marad a tömegközlekedés és a bringa! Számos nyugat-európai országban a kresz kimondja hogy bármi történik, ha bringásról van szó, mindig az autós a hibás. Egyszzerűen azért, mert a bringás a közlekedésben VIP-nek számít. Nem ontja a szénmonoxidot, a port, és nem foglal el helyet. Ezt lassan Magyarországon is meg kellene érteni!

Bringapajtás  2009. szeptember 22.  12:02

Ez jó, tényleg, VIP-vendég... De nemcsak az utósoknak kéne megbecsülni őket, hanem a város vezetésének is. Mert a beígért kerékpárutak csak nem akarnak megépülni.

Antiauto Chepelista  2009. szeptember 22.  12:57

10 év vezetés után jöttem rá, hogy mekkora baromság autóval közlekedni a városban. Persze ehhez hozzájárult, hogy utálom a hazai tömegközlekedést. Én is egy igazi gyökér autós voltam, egyszer még el is sodortam egy bringást. (igaz ez még szülővárosomban vidéken történt és hulla részeg volt, 5-tel mentem, nagy baja nem lett). Tavaly megvettem a bringámat, sőt azóta a másodikat is, így szegény kis lízingelt suzukim lent rohad a ház előtt. Mert én le nem szállok a gépemről, lassan elfelejtek gyalogolni is. Óriási a szakadék az autósok és a bringások között és óriási a feszültség is. Igaza van a cikk írójának azzal kapcsolatban , hogy az autósok zöme, nem szokott hozzá a bringásokhoz, egyszerűen azt hiszik, hogy az utca csak az övék. Pedig, ha kiszállnak a pénisz-hosszabbítójukból, akkor ugyanolyan halandó emberré vedlenek át, mint mondjuk a bringások. Sőt talán egy picit kevesebbek is.

pálesz  2009. szeptember 22.  13:03

Ugyan én sem vagyok nagy sportember, de viszolygok ettől a kényelmes, maradi, urizáló és pökhendi stílustól. Rendszeresen felbukkanó mítosz: "tíz bringásból nyolc átmegy a piroson" stb. Miért kell mindig elmondani, hogy tutira ugyanakkora arányban vannak balfaszok és bunkók az autósoknál és a bringásoknál? Megjegyzem, mindkét műfajt űzöm, és tapasztalom a problémákat mindkét fél szemével.

apenta  2009. szeptember 22.  14:04

Én is áttértem bringára és csak megerősíteni tudom: igen, a biciklisek szabálytalanabbak, mint a többi közlekedő. Az is igaz viszont, hogy ők a saját életüket veszélyeztetik emiatt, a nagyobb járművek pedig másokét is. De azt is észrevettem, hogy vannak már, akik rászólnak azokra, akik szabálytalanok. Nagyon remélem, hogy ha sokszorosa mondjuk Pesten a biciklisek száma a mostaninak, akkor sok minden meg fog változni, hiszen akkor már jobban szabályozott kerékpáros közlekedés kell sokkal jobb kerékpárutakkal, hiszen ma ami a kocsiközlekedésre alkalamtlan azt kinevezik kerékpárútnak, vagy felnyomják őket a járdára, hogy osztozzanak a gyalogosokkal egy sárga sáv mellett. És a nagyobb tömeg meg fogja változtatni az autósokat is, mert egy bizonyos kritikus tömeg felett már nyomasztó lesz számukra is a helyzet.

majom a koszorukovon  2009. szeptember 22.  14:08

apenta: hiaba csak a sajat eletet veszelyezteti a hulyesegevel de ha elbaszom kocsival en is bortonbe kerulok! igaza vana cikknek kapja be a sok hulye brinyos!

rat77  2009. szeptember 22.  15:23

majom: a cikk nem mondott ilyet, amit te. -- szerintem azért identitáskérdés a bringázás, mert ha valamit szeretsz és szívesen képviseled annak érdekében, hogy jobb körülmények között, szabadabban gyakorolhasd az onnantól már identitáskérdés is. -- láttam én már nem egyszer olyat, hogy a bringás egy éles helyzetben simán leköpte az autós szélvédőjét. Egy ilyen esetben nyilván benne van a bringás identitása, vérmérséklete, ill. hogy milyen helyzetben szocializálódott... és benne van az autós is. -- én bevallom, sűrűn átmegyek a piroson. jó érzés nem megállni. ilyenkor olyan az adrenalinszintem, hogy nehéz fékezni.. és ha pontosan átlátom a helyzetet, hogy semmi nem jön semmilyen irányból.. akkor miért ne. persze tudom, hogy ez nincs jól így és próbálom visszafogni magam. ezt pedig nézzétek meg elejétől végéig, ha többet akartok tudni az érzésről és a bringás identitásról :) : http://www.youtube.com/watch?v=aNCPEzdZs5s&feature=fvst

cserediák  2009. szeptember 22.  16:15

Én is átmegyek a piroson, de csak ésszel, és ha jól körülnéztem. Nem veszélyeztetek senkit. Főleg magamat nem, hülye nem vagyok. Nem azért közlekedem bringával, hogy ácsorogjak a dugóban az autók között, hanem hogy hamarabb odaérjek az úticélomhoz, mintha autóznék. Járdán szinte sosem tekerek (kivéve néhány széles járdájú (!) híd, de ott is csak lassítva a gyalogos mellett, hisz nem tudja hogy jövök). Sosem csöngetek, vagy szólok a gyalognak ha mégis járdázom, utóvégre ott én vagyok a vendég. Szabadelvűség? Igen. A KRESZ szabályok megsértése? Igen. Ez van. Lehet, a szabályok vannak elmaradva a bringázás térnyeréséhez és adottságaihoz képest... Tudatában vagyok a teteimnek, nem álszentkedem. Nem ütöttem el soha senkit, nem kényszerítettem autóst veszélyes manőverre, ha tehetem megköszönöm nekik, még akkor is, ha nekem volt elsőbbségem az adott szituációban. Nem egymás ellen kell közlekedni, hanem egymás mellett. Ezt pedig csak odafigyeléssel, és az egymás iránti tisztelettel lehet megtenni.

sarkady  2009. szeptember 22.  17:02

Kedves Bringások En csak egy dolgot kerek az autosok neveben, ott ahol van bicikliut ott azt hasznaljak. A vadonat ujonan atadott rakpart peldaul tele van biciklistaval /hemzsegnek/ kerdem en miert nem hasznaljak a felette futo bicikliutat.

rat77  2009. szeptember 22.  17:54

talán mert szeretnek ők is a saját tempójukban menni, és nem minden méteren lassítani a gyalogosok miatt.

futura  2009. szeptember 22.  22:13

Persze jó dolog a kerékpár út, de nem mindenkinek használható. A kerékpárok és kerékpározók között is hatalmas különbségek vannak. Egy országúti bringástól (a nevében is benne van) ne várjuk el, aki 3o km/h fölött teker, hogy kerékpár úton menjen.Az egyszerű kerekezőkre ez elég nagy veszélyt jelentene. Ha a meglévő kerékpárút mellett a forgalomban csalinkázik sokszor egész családjával valaki, még én is időnként rá szólok, de az igazi tekerőket hagyjuk békén. Off: Aki szereti a nyugodt bringázást menjen át Szlovákiába. Budapesttől 50 km-re már csend és nyugalom a kisebb utakon, a főútvonalak sem vészesek. Még hétköznap is sok edző bicóssal futhat össze az ember.

autósbringás  2009. szeptember 23.  11:16

Cserediák igaz! Nekem is van egy elméletem: a KRESZ az idők folyamán, -más jármű nem lévén pesten-. az autósok egymás közti viselkedése miatt lett ilyen. Csak saját maga a fontos. Bemegy a kereszteződésbe, mert a lámpa neki még épp zöld, és nem számit, ha ott ragad és akadályozza a keresztforgalmat. Dühiti a piroson átmenő bringás, mert ugyan semmi keresztforgalom nincs, de a piros lámpa miatt Ö oda van ragasztva az aszfalthoz. Aki látta már egy távolkeleti ország közlekedését, hát ott mindenféle közlekedési eszközök egymás mellett népesítették el a városokat és nagyon figyelnek is egymásra. Annak ellenére, hogy Európai szemmel. -főleg autós szemmel.- ez egy nagy káosznak látszik.

lausz  2009. szeptember 23.  12:12

hát ennek a cikknek nem sok értelme van

mangorlo  2009. szeptember 23.  13:09

engem nem erdekel a cm, a piros lampa, a kresz, az autosokat ellensegnek nezem. nem erdekel a bicikliut, nem erdekel az egyiranyu utca, a zarovonal, a jarda. en kozlekedek es nem erdekel hogy ki hol tart kerekpar ugyben, politikusok, kerekparos szervezetek, autosok, bkv, rendorseg, nem varok tobbet, hanem haladni akarok.

merida  2009. szeptember 23.  20:57

Azért elmondanám, hogy nagyon sok jó arc van mindkét oldalon. Nem csoda, hogy mindenkinek tele a hócipője: lassan tízezer a bkv jegy, autóval sem érsz oda a dugótól, a parkoló hiánytól. Ami engem illet a bringát nem teszem le egy-két volán mögül kiszólós bunkó miatt. Persze, megértem, ha kocsival kell mennie valakinek, hisz nem minden fér el a bringán. Nekik további jó szórakozást.

******  2009. szeptember 29.  14:11

a tök szó háromszor szerepel az utolsó bekezdésben. mindazonáltal a Critical Mass-en a mellettem bicajozó KIVILÁGíTOTT biciklisbe kötött bele egy taxis, hogy nincs lámpája. Erre a biciklis annyit mondott: "mindketten tudjuk, hogy maga most kötekedik", és elhajtott.

Régi olvasó  2009. október 4.  09:20

A fű zöld, az ég kék... Semmitmondás magasfokon. PZL valami kommunikációs gyorstalpalót végzett gyakornok, vagy ez egy olvasói levél? És hobá tűntek Novák illetve Kocsis P írásai?

htibor  2009. november 5.  14:45

??

Megjelenített név * :

A Kultúrpart programajánlója