Ugrás a menühöz Ugrás a tartalomhoz
2012. február 12. vasárnap
Lídia, Lívia
06:53
17:03
Belépés
ok

Ültessetek fenyőt! Állítsatok műfenyőt!

Cikk nyomtatása

Cikk továbbküldése

2009. december 23. 08:00
„Nincs karácsony karácsonyfa nélkül!” – szavalja nagyapám, őt nem érdekli, ha mondom, hogy a vágott fenyő állítása kétes üzenetet hordoz. Miért ne lehetne alternatív megoldásokat választani a szeretet ünnepén, hogy meghitt, familiáris érzést lopjunk otthonunkba?
Kattintson a képre, galéria nyílik!
CSAK ERŐS IDEGZETŰEKNEK!!!
Kell-e élő fenyő ahhoz, hogy a boldogság és szeretet ünnepélyes hangulata költözzön a szívekbe?

Azt mondják, az illatok segítik legjobban az emlékezést. A szagok összekötnek a gyerekkorunkkal. A vágott fenyővel szocializált emberben ez hívja elő a legjobban a gyerekkor érzését. Így a fenyő-pártiak legfőbb érve, hogy a karácsony obligát kelléke a valódi fenyőillat – e nélkül nem is lehet emlékezni. Persze lehet ehhez a végletekig ragaszkodni, de akkor inkább érdemes kimenni az erdőbe. Akinek a nyárhoz hozzátartozik a balatoni fürdőzés, az sem viszi haza a Balatont. Mekkora béndzsó szokás már, hogy ami megtetszik azt leszakítom és hazaviszem? A karácsonyi illat- és hangulatteremtésre lehetséges alternatíva a mézeskalács-készítés vagy a forraltbor-főzés. Esetleg egy fenyőág is segíthet.

„A gyerekeknek kell a karácsonyfa!”
Mi lehetne rosszabb minta gyermekeinknek, mint hogy kivágunk egy fiatal, ereje teljében lévő, virulens fát, lehetőleg a legszebbet, majd földíszítjük, és pár nap múlva kidobjuk?

„A műanyag fa nem természetes!”
Mint ahogy az sem természetes, hogy lakásokban élünk, melegvizet és mikrohullámú sütőt használunk. Sőt maga a civilizáció sem természetes. Ha a mikro belefér, akkor férjen bele a műfenyő is!

„A karácsonyfa (keresztény) hagyomány!”
A karácsonyfa csak a 20. században terjedt el hazánkban.
A karácsonyi fa története persze ennél jóval régebbi. A hagyomány szerint a családban karácsonykor egy fatörzset földíszítettek, s a kellő szertartás után a kandallóba rakták. Az emberek fával fűtöttek és ez amolyan hálaadás-féle rituálé volt. A fát szükségből kinyírtuk, szétfűrészeltük, felaprítottuk, eltüzeltük, de előtte földíszítettük. Nos, ez egy szép hagyomány. Tényleg. De valóban érdemes évente milliónyi fenyőfát kikaszabolnunk, hogy aztán január 6-án a levitézlett szaloncukorpapírokkal egyetemben a szeméttelepen landoljanak? 

Miért nem betlehemezünk inkább? Ha már hagyomány, a betlehemezés sokkal régebbi.
A karácsonyfaállítás bálványimádás a kereszténység egyik legszentebb ünnepén. A Biblia több helyütt is említi, hogy bizonyos szentségtörő népek fákat állítottak, földíszítették és imádták azokat: „Elhanyagolták az Úrnak az ő Istenüknek minden törvényét, bálványokat öntöttek maguknak, ... szent fákat állítottak fel ... s arra adták magukat, hogy azt tegyék, ami gonosznak számít az Úr szemében – így ingerelték.” (2Kir 17;16,17)

„A fenyőfákat azért ültetik, hogy karácsonyfa legyen belőlük.”
Jó tudni, hogy sajnos a karácsonyfabiznisz nem a hazai őshonos fákra szakosodott, ez pedig így mindenképpen tájidegen, s mint ilyen, ökológiailag káros. De valóban igaz, hogy ezek a fák nem is lennének, ha nem lenne Karácsony. Mégis, a fa egy élőlény, amelynek halálát így sem elfogyasztása, sem haszna – hogy mondjuk bútort, lakást, hangszert vagy fogpiszkálót készítenének belőle – nem indokolja. Évente kábé 1,5 millió fát ültetnek és vágnak ki ilyen célból. Ezeknek a fáknak körülbelül az egyharmadát el sem tudják adni. Akár így, akár úgy, ezek a fák végül mind a szeméttelepre kerülnek, és ott a vegyes háztartási szemét térfogatát és szervesanyagtartalmát növelve környezetszennyező módon gyorsítják annak elbomlását.

„Én környezetvédő vagyok és földlabdás fenyőt vásárolok!”
Aki a földlabdás fenyőfa híve az vajon számol-e azzal, hogy a 30 fokos hőmérséklet-különbség okozta stresszt sok fenyő nem éli túl? Ráadásul a földlabdásfenyő-vásárlás nagy felelősség! Gondoskodni kell róla, hogy a fa olyan helyre kerüljön, ahol szeret élni, és ahol őt is elviselik. Ha ezt a Magyarországon nem is őshonos, nemesített változatú fenyőt a szabad természetbe, a különböző fajtájú őshonos fenyők közé ültetjük ki, azzal ökológiai károkat okozhatunk. A visszaültetést ezért érdemes kertészetekre bízni.
29 hozzászólás

zozo 2009. december 23. 09:08

Teljes mértékben más véleményen vagyok, mint a cikk írója. Sajnálom Őt, ha tényleg egy kivilágított műfenyő mellett ünnepel. De ez az Ő dolga. Javaslom a lakásból az összes élővirágot száműzni, és művirágra cserélni. Gyönyörű lesz!
„A fenyőfákat azért ültetik, hogy karácsonyfa legyen belőlük.” bekezdéshez:
- egy dísznövény termesztésénél miért fontos, hogy őshonos legyen?
- Egy dísznek nincs haszna? Ezt komolyan gondolja?
A kukoricatábla, paradicsom és tulipán ültetvény stb,stb is mind ökológiai tájseb?

„Én környezetvédő vagyok és földlabdás fenyőt vásárolok!” bekezdéshez:
Tulajdonképpen az alapgondolattal egyet tudok érteni. A földlabdás fenyő is csak annyira környezetbarát, mint a vágott. A mai Magyarországon őshonos fenyőerdő NINCS! ( bár ezt lehet vitatni, de ha elfogadjuk egyes fenyők őshonosságát azok is csak az ország 5%-ban igaz)

Treffán Csabi 2009. december 23. 09:36

Kedves Csobay Bence! Te egy demagóg, idióta szemellenzős környezetvédő vagy. Igazi szélsőséges !

Csaba 2009. december 23. 09:51

Csak sajnálni tudom azokat akiknek a családi szeretet, béke ( amiről a karácsonynak szólni kellene azon áll vagy bukik, hogy éppen mű fenyő van-e a lakásban vagy élő ! Megfelelő minőségi ilatositóval sokkal eredetibb lehet az össz kép is. Sajna nem csak a fa kivágás okoz kárt hanem a hozzá használt üzem anyag is ( szállitás, stil benzin stb ). Egyébbként még egy kérdés: Akinek az igazi fán mulik a karácsony az mennyi fát is ültetett életétében ? Kivételektől elnézést kérek ! Üdv:Csaba

gábor 2009. december 23. 09:57

ezek szerint a fa "halálát" semmi nem indokolja, tehát sem gyufát, sem bútort, sem papírt nem használsz, ugyebár? kellemes műkarácsonyt!

B-B 2009. december 23. 10:03

Elkűldtem a cikket a subbának lehet hogy kiteszik!

dodó 2009. december 23. 10:09

Mi a párommal vettünk egy műfenyőt pár éve, választottunk egy természetes színű és állagú példányt : ) Nem is kifejezetten a környezetvédelem miatt, bár tényleg nem szívdertítő látvány karácsony után az a sok szana-szét heverő "karácsonyfa-csontváz". Olcsóbb is, tovább tart, mert nem kezd el egy hét után hullani, nincs vele szemét, meg a macera, hogy levigyük a harmadikról, miközben hullajtja a "szőrét" ezerrel, ja, és nem is szúr. És vicces, hogy minden évben eldönthetjük, hogy most éppen milyen magas (hány elemet használunk fel) legyen, és, hogy mennyire dundira, vagy sudárra hajtogatjuk szét. Nekem nem hiányzik az igazi fenyő, a lakásban a forralt bor, meg a mézeskalács illata is karácsonyi hangulatot csinál, meg gyertyák és díszek, meg mi magunk. Bár, ha gyerekeink lesznek, őket azért mindenképp megismertetném az igazi karácsonyfás karácsonnyal... Amúgy meg ne indulatoskodjatok itt léci, mert az negatívan befolyásolja a karácsonyi hangulatomat : )))

istván 2009. december 23. 10:21

Teljesen egyetértek a cikk írójával,én inkább azokat sajnálom akik ilyen demagóg, idióta ,szemellenzős ,begyöpösödött nézeteket vallanak mint a hozzászólók többsége.Ezért tart itt a világ.Menjetek vegyetek gyorsan egy plazma tv-t, hátha attól boldogabb lesz a karácsony.

réka 2009. december 23. 10:29

nem a szabad természetbe ültetem, hanem a kertbe, a többi ökológiailag káros dísznövény társaságába...nem szoktak elpusztulni a szobában, a kertben pedig úgy élnek, ahogy az összes többi kerti fenyő. már van öt, és eddig működött. nem muszáj minden "élőfenyős" megoldást leszólni csak azért, hogy ne sérüljön a cikk koncepciója :D objektivitás?

kriszmösz 2009. december 23. 10:43

Mert a műfenyő előállításakor nem kerül mérgező anyag a levegőbe?

Zoolii 2009. december 23. 11:18

De nem szeretnék Csobayéknál gyerek lenni! Meg műfenyő se... El tudom képzelni náluk azt a giccsparádét, ami ott lehet!

Csaba ismerőse 2009. december 23. 11:50

Csaba egy érzelmes meleg fiú. Ne bántsátok!

Anno 2009. december 23. 12:08

Nem értem miért kell sértegetni bárkit is a véleménye miatt. Hagyjuk már a személyeskedést! Csabinak van ízlése, én ismerem. Mellesleg nem azt mondta, hogy mindenképpen műfenyő legyen, elég akár egy fenyő ág is. Ott a hangulat.
NIncs ebben semmi rendkívüli, hogy nem állítunk nagy fát a lakásba. NYUGI MÁÁÁR!!! :)

Anno 2009. december 23. 12:12

"Javaslom a lakásból az összes élővirágot száműzni, és művirágra cserélni. Gyönyörű lesz!" hozzászóláshoz:
Kissé kiforgatod a szavait, nem gondolod?? Most csak a 2 hétig tündöklő, aztán utcára dobott karácsonyfákról van szó. Természetesen a művirágok ízléstelenek.

nrb 2009. december 23. 12:26

Bence!
Bizonyára "sokat" tudsz, és nagyon "jártas" vagy az erdőgazdálkodásban és a növény és fa telepitésben is. Szóval szerintem előbb érdemes utána járni melyik fa pontosan hogyan is él, mi a szerepe, esetleg miért elültetik...

zozo 2009. december 23. 12:38

A művirágos javaslatot nem sértésnek szántam, csak a vele szembeni leküzdhetetlen undoromat fejeztem ki. Az enyém is csak egy vélemény, el tudom fogadni, ha ugyanerről valaki másként gondolkodik. De miért csomagolja ezt (ál)tudományos környezetvédő maszlagba.
Arról már sikerült meggyőzni az embereket, hogy az élő karácsonyfa használata nem jár erdőirtással. (Még akkor sem, ha azt erdőből vágják ki. A hektáronkénti 10.000 ültetett fácskából 80 év alatt cca. 300 db marad. A különbözet egy részét "karácsonyfa" méretben ki lehet vágni)
Miért lenne baj, ha a kukorica, vagy búza termelésére alkalmatlan 2-4 aranykoronás földeken karácsonyfát termesztenek. Az élő karácsonyfa használat utáni megsemmisítése sokkal kevesebb kárt okoz, mint a mindenféle műanyag szemét megsemmisítése.
A másik része a dolognak pedig ízlés dolga!

Gondolkodó 2009. december 23. 12:38

Kedves hozzászólók! Kérlek titeket gondolkozzatok! A legtöbben azért vesznek fenyőfát karácsonyra, mert A: kisgyermekük van (ez tök O.k.) B: mert a társadalmi elvárás az az, hogy vegyél fenyőt. Ez nem ok. Azért veszik, mert ha jön a rokon, akkor hogy nézne már ki hogy nekünk csak műfenyőnk van........ Amúgy meg szerintem mindenkinek tele van a töke a karácsonnyal. Ugyanolyan nap mint a többi. Nem karácsonykor kellene megvenni a szeretetet, hanem az év további 364 napján kellene emberként viselkedni. Zooli te korteskedsz a karácsonyi Giccs mellett!

zozo 2009. december 23. 13:01

Gondolkodónak!
A legtöbben azért vesznek fát, mert tetszik nekik. Miért ne tegyék? Ha valaki nem akar karácsonyt ünnepelni, nem kell neki. Mint ahogy nem kell megünnepelni március 15-ét. és augusztus huszadikát sem. Nem kell névnap, nem kell születésnap. Meglehetünk nélkülük. Enni is csak kalóriabogyót együnk, mert az kell az élethez. De az ilyenhez minek?

Undok Nünüke 2009. december 23. 13:31

Gondolkodó, mondj még ilyen közhelyeket kérlek, annyira jó! Még rohanj ki a plazák ellen is meg az ajándékvásárlás ellen!

Peti 2009. december 23. 14:19

Gondolkodó irásával egyetértek, pár év után már fárasztó hallani a rokonoktól, hogy :
És hozzánk mikor jöttök el meg nézni a fánkat ? Föleg olyanoktól érdekes ezt hallani aki vagy akik egész évben azt sem tudják mi van a másikkal. Én ezt az időszakot kis tulzással csak ,,tatárjárásnak'' nevezem. Vitázni felesleges ezen mert mindenki másképpen éli meg ezeket a napokat, nem baj, ha sok egyéni vélemény van.

cserepesmisi 2009. december 23. 14:23

Amikor kicsik voltunk, mindig volt otthon nagy karácsonyfánk. Általában Fekete fenyőt szereztünk be, így az egy hónapnál is tovább ott díszelgett a nappaliban. Ott játszottunk alatta, mindentől megvédett. Aztán felnőttünk, és megváltoztak a karácsonyi élmények. A fától a vacsoráig, az ajándéktól az üdvözlésig minden átértékelődött. Amikor azonban unokaöcsém és unokahúgom arcán meglátom a döbbent gyermeki csodálkozást, régi magamat látom vissza. Ez mindig arra emlékeztet, hogy a csodákban őszintén, tág pupillával hinni nagyon jó dolog!

Persze, hogy lehet karácsonyt tartani fa nélkül. Csak nem változtat egy fikarcnyit sem a lelkiismeretünkön. Tényleg nem.

Gondolkodó 2009. december 23. 15:39

Lehet hogy közhely, de igaz. Ja és a plázák... Nem tudok róluk mint mondani, mert messze elkerülöm őket. Nem szeretnék beszállni a magas bérleti díjuk fedezésébe.

Renáta 2009. december 23. 17:23

Részemről harmadik éve tudom szeretni, akiket szeretek karácsonyfa nélkül is, karácsonkyor (is). Szóval nálunk nincs karácsonyfa. Egyrészt nem teszek halott, haldokló növényeket a lakásba, másrészt lehangoló látvány az ünnep után kidobott sok fenyő-csontváz. Pont azt jelképezi, hogy vége az ünnepenek, kidobjuk a fát és azzal együtt a szeretetet - amit karácsonykor mindenki leporol, elővesz és három napig használja.
Végül: bocsássa meg nekem a világ, de nekem semmi szép nincs egy karácsonyfában. Nem tetszik.

A kisgyerekek csodavárása és őszinte öröme fontos, kihagyhatatlan dolog. De! Erre készülni kell, ez nem a Szenteste sajátja kell, hogy legyen. Az ünnep készülődés, ráhangolódás. Az év legsötétebb napjai, pont arra jók, hogy a családba, a gyerekek életébe mi vigyünk fényt. (mondjuk közös ajándék készítéssel, sütéssel, főzéssel) Ahol ez nem működik, oda váratlanul érkezik az ünnep, szinte berobban, ahol működik oda természetesen elkövetkezik. Elkövetkezhet ez fa nélkül is, és berobbanhat égig érő méregdrága fenyővel.
Egyébként ahány család, annyi szokás. A fákat mégsem kellene kivágni! Szerintem.

naya 2009. december 23. 22:25

Szép kis vihar mondhatom... Szuper hogy ennyi eltérő vélemény van, de az hogy személyeskedésbe megy át, na az nem szuper, az agykörnyezetszennyező---nálunk nincs pici gyerek, így a kis fánk második éve öltözik díszbe decemberben.. egyébként pedig a teraszt díszíti egész évben.. mellesleg az is igaz, hogy ezeket a fákat már "tenyésztik", mint a baromfikat.. a föld nem lesz kevesebb tőle, de tény.. nem vagyok híve a kivágott fenyőfának, mégis, ha választani kell nem a műanyagra szavazok, a műanyag igazán környezetszennyező... semmiben nem szeretem, a pet palack helyett is alternativ megoldásokat kellene találni, de azt legalább visszaforgatják..és igen, több fát is ültettem.. már..

mágnes 2009. december 24.

Érdekes ez... Az óvodákban, iskolákban már évek óta műfenyőt látok, de azt hiszem, ez inkább a kényelem szempontjából fontos, nem a környezetvédelem miatt...ez is egy szempont...És mi milyen szempontot veszünk figyelembe, amikor döntünk? Mű vagy élő? A látvány fontos, a tradíció, a gyerekek, vagy a környezetünk? Ezeket alaposan mérlegeljük, mielőtt megvesszük a fát.Nem könnyű...Boldog karácsonyt mindenkinek! :)

nana 2009. december 24. 09:57

szerintem nagyon fontos szerepe van a fának, nem felesleges az élete neki, nagyon hasznos tevékenysége szeretetet, csodálatot varázsol a gyerekek és az örök gyerekek lelkébe, szerintem ezért érdemes élni és meghalni, becsülöm ezért a karácsonyfát

Ádám 2009. december 24. 13:41

Én évekig műfenyőt használtam, idén vettem fát, mert a gyerekek azt szeretik, nem a műanyagot, ami tényleg szeméttelepen végzi 4 év után és nemigazán bomlik le....itt díszeleg a csodaszép ezüstfenyőfám! Nincs lelkiismeret furdalásom ha nem én veszem meg, megvette volna más. Nem ezen múlik a környezetvédelem.... Egyébként ki kéne számolni, hogy ha az emberek nem vennének fenyőfát és nem lennének fenyőfaligetek amiket párévente kivágnak, akkor hány millió fával élne kevesebb a bolygón??? Ez mekkora oxigénhiányt okozna??. Ez egyik zöldfejű érdekescikkeket író gyakorlóegyetemistának sem esett le még igaz? Amúgy a fenyők többsége hasznos hulladékként végzi, az összeszedése nagy üzlet, magas a kcal tartalma jól ég! Nincs harag, a cikk miatt a tudatlanság gyógyítható! Na Boldog Karácsonyt mindenkinek!

dark 2009. december 27. 17:31

ÉLJENEK A IGAZI FENYŐFÁK LE A MU FENYŐKEL

Renáta 2009. december 27. 18:25

Helyesen: Éljenek az igazi fenyőfák, le a műfenyőkkel! (Bocs! Ha már kultúrpart...)

Vektor 2010. december 8. 23:59

Boldog Harácsonyt mindenkinek!:)

Nyereményjáték

Január 26-tól a mozikban a három Oscar-jelölést nyert SUSZTER, SZABÓ, BAKA, KÉM. Válaszolj a kérdéseinkre, a helyes válaszokat beküldők között 3 db SUSZTER, SZABÓ, BAKA, KÉM című le Carré regényt sorsolunk ki.


Klikk a játékhoz »
H i r d e t é s

A Kultúrpart programajánlója

Illeszd be a saját oldaladra! Katt ide!

Másold ki a fenti kódot, illeszd be az oldalad forrásába, így az olvasóid mindig értesülhetnek a Kultúrpart programajánlatairól.

F u t á r    a j á n l a t